MC-körkort/Efter uppkörningen/Svårstartad MC efter vintern?

Startar inte MC:n efter vintern?

En av de jobbigaste momenten som finns när det gäller motorcyklar, eller bilar eller andra motorfordon för den delen, är när man vrider på nyckeln eller trycker på startknappen - och så händer inte ett skvatt.

Ofta är batteriet boven

Nio gånger av tio är det batteriet som är boven bakom detta. Det som kan hända under vintern är att batteriet har laddat ur sig. Om det är helt dött när du vrider på nyckeln kan du behöva ladda batteriet över natten innan du startar igång den. Så om du inte redan har en batteriladdare för bil/mc, köp en! De kostar ett par hundringar på Biltema/Jula och är verkligen värt investeringen! Ta för vana att låta batteriet ladda ett par dagar innan du rullar fram den från vintervilan.

En annan sak som också kan vara väldigt bra att ha nära till hands är en starthjälp, alltså ett portabelt batteri som man kan koppla till en startmotor och ge den lite extra kraft så att den klarar av att starta. Om den gör det så innebär ju detta också att den kommer att börja ladda batteriet på egen hand, och ofta kan det vara fullt tillräckligt att köra runt ett tag för att få nog mycket kraft i batteriet att man inte behöver riva ur det för laddning. Men framför allt är det en bekväm försäkring att ha ifall man måste kunna ta sig iväg, trots att batteriet är urladdat. Här kan du hitta en köpguide till bästa starthjälpen för bil och motorcykel batterier.

Om det inte är batteriet som spökar

Om du hör att startmotorn jobbar men att cykeln inte tänder - prova med att spruta lite startgas i luftintaget. Ta också en titt på tändstiften. Är de sotiga kan du prova att slipa dem lite med sandpapper för att få en fin gnista. Får du ändå ingen gnista - byt stift.

Har den stått ett längre tid kan du även ha problem med bensinen som finns i flottörhuset. Du kan då avhjälpa problemet genom att tömma dom.



Kommentarer


#1   Anonym   2013-01-17 17:44  
Vad gör ni för regelbunden service på era cyklar vår/höst? Jag brukar själv byta olja på hösten och spänna kedjan på våren. Självklart också kolla så att cykeln är i trim vad gäller däck, drivpaket etc.

#2   Erik   2013-02-27 09:34  
Jag brukar köra hela säkerhetskontrollen varje vår och höst för att se så att allt är riktigt. Sen byter jag olja varje höst efter avslutad säsong.

Skriv en kommentar