Säkerhetskontroll, uppkörning MC-körkort
Säkerhetskontrollen till MC kan vara lurig. Dels är det många saker som ska kontrolleras, och du måste dessutom även veta varför du kontrollerar just dessa saker. Läs gärna igenom listan nedan och försök få ett flyt i kontrollen. Vid en säkerhetskontroll MC på uppkörningen kan instruktören be dig kolla en (eller en kombination av flera) av punkterna i nästa stycke
Punkter som kan behöva kontrolleras
- Bromsar
- Lager
- Däck
- Fälgar
- Belysning
- Drivpaket
Öva på alla delar
När du över på säkerhetskontrollen, öva på alla delar och jobba på att få till en rutin, då är det lättare att komma ihåg alla punkter. Dessa saker skall kollas, om du gör det i denna ordning får du ett "flyt" genom hela kontrollen. Det är även viktigt att du lär dig vad du ska kolla, och i vilken ordning du ska göra det, då är det lättare att komma på banan igen om du tappat bort dig. Men glöm inte att det även är viktigt att du Lär dig varför du ska kontrollera de olika delarna, då är det lättare att komma ihåg - samt är det någonting som gör dig till en säkrare MC-förare i slutändan.
Säkerhetskontroll MC - så här gör du
Ställ upp motorcykeln på centralstödet
- Slå på tändningen, kontrollera att alla mätare verkar fungera
- Kontrollera att parkeringsljuset fungerar
- Kontrollera att bakljuset fungerar
- Kontrollera att skyltbelysningen fungerar
- Kolla vänster blinkers, fram och bak
- Kolla höger blinkers, fram och bak
- Kolla ljudsignalen
- Prova att "gasa", och kolla så att gashantaget går tillbaka av sig själv
Slå på motorcykeln
- Kolla halvljus
- Kolla helljus
- Kolla ljustutan (om tillämpbart)
- Prova att slå av motorcykeln med död-mans-greppet
Slå på motorcykeln igen
- Håll in kopplingen, lägg i en växel och fäll ner sidostödet för att kolla så att motorcykeln slår av sig
- Kontrollera bromsvätskenivån fram
- Följ slangen för bromsvätskan ner till hjuletfram, kolla efter skador eller veck på slangen
Be provförättaren att trycka ner bakdelen på motorcykeln så att framhjulet kan snurra fritt
- Snurra hjulet och kolla efter skador på hjullagret
- Snurra hjulet och kolla efter skador på fälgen
- Snurra hjulet och kolla efter skador på däcket
- Under tiden du ändå snurrar på hjulet, kolla så att det snurrar utan problem och att ingen broms ligger på
- Ställ dig på knä framför motorcykeln, ryck upprepade gånger i framgaffeln för att kolla styrlagret
- Ställ dig på sidan av motorcykeln, sätt ett knä mot framgaffeln och ryck i däcket för att kolla hjullagret
Provförättaren kan nu ställa ner cykeln
- Kolla att bromsbeläggen ser okej ut och inte är för slitna (minst 1 mm)
- Kolla bromsvätskenivån bak
- Följ slangen för bromsvätskan ner till bakhjulet, kolla efter skador och veck på slangen
- Snurra hjulet och kolla efter skador på hjullagret
- Snurra hjulet och kolla efter skador på fälgen
- Snurra hjulet och kolla efter skador på däcket
- Kolla oljan
- Undersök ramen och alla rörliga delar, kolla så att de sitter fast och inte är skadade
Sätt dig på motorcykeln
- Fäll upp centralstödet, känn efter så att det "fastnar" i uppfällt läge.
- Tryck in handtaget för frambromsen, "skjut" motorcykeln framåt ett par gånger för att kontrollera så att frambromsen fungerar
- Sätt foten på bakbromsen, "ryck" motorcykeln bakåt ett par gånger för att kontrollera så att bakbromsen fungerar
Kliv av motorcykeln
- Kontrollera att packboxarna är hela och att ingen olja trängt upp
- Sätt ett knä mot bakhjulet och ryck i bakdäcket för att kontrollera hjullagret
- Snurra på bakhjulet och kontrollera så att det snurrar lätt och att ingen broms ligger på
- Kolla spelet på kedjan
- Kolla kuggarna på bakdrevet
- Kolla kuggarna på framdrevet (om det är möjligt)
OBS! Tänk på att även alltid kolla så att bromsarna ger verkan, även efter att du fått ditt MC-körkort. ;)
Kommentarer