Nu kommer dagen du väntat på - det sista steget innan du eventuellt har ditt MC Körkort i handen. Det bästa tips du kan få - försök att hålla dig lugn. Har du kommit så här pass långt är det dumt att låta nervositeten ta överhand. Det är viktigt att göra allting metodiskt och på det vis som man har lärt sig.
När du ska göra uppkörningen är det viktigt att du visar uppkörningsförrättaren att du vet att du kör motorcykel och att du har körvana. Hur gör du då detta? Först och främst, visa att du tar för dig, tänk på positioneringen, kör mitt i vägen och våga ta plats! En annan viktig detalj som man ofta tittar på under uppkörningen är hur du kör i kurvor utan mittlinje med bra sikt.
Tänk dig en slingrig väg på ett öppet fält. Om du har bra sikt och ser att ingen mötande trafik kommer, passa då på att ta ut kurvorna över hela vägbanan. Detta visar att du vet vad du håller på med och har kontroll över situationen.
Dagen för uppkörningen kommer att vara lång, så packa gärna ner en macka och en termos kaffe. Första delen av dagen kommer du och de andra som också ska köra uppkörningen denna dag att tillbringa på manöverbanorna. Men två saker du verkligen behöver tänka på inför den stora dagen är:
Sömn är A och O. Du behöver kunna koncentera dig bra under uppkörningen, vara vaken och alert. Därför, se till så att du får tillräckligt med sömn dagen innan det är dags. Lägg ner böckerna ett par dagar innan - det du inte har lärt dig vid det laget kommer du inte lära dig de sista dagarna. Ät en bra frukost - det kan vara en lång dag du har framför dig.
Nervositeten kan sänka din prestation en hel del. Därför, försök bortse från dramatiken. Se det som en grej du och ett till gäng gör tillsammans. Slappna av och gör ditt bästa! Om du redan har B-körkort har du förmodligen fått en del trafikvana, vilken är en klar fördel i stadskörningen. Men tänk på att du kör 2 hjul och inte 4. Visa tydligt med placering vad du tänker göra, våga ta plats och om något går fel - berätta det för handledaren.
Här nedan går vi igenom de olika delarna som du kommer att gå igenom under uppkörningsdagen.
När det blir din tur är det första du ska göra att ställa cykeln på centralstödet och utföra en säkerhetskontroll. Säkerhetskontrollen för MC på uppkörningen brukar vara en av de mest nervösa momenten. Det nervösa är självklart att instruktören granskar dig under tiden du gör kontrollen. Under denna press är det ganska lätt att tappa bort sig och glömma ett eller flera moment. Provförättaren kommer att tala om för dig vilken eller vilka delar av motorcykeln du ska kontrollera. I regel är det någon av, eller en kombination av, dessa punkter som säkerhetskontrollen omfattar:
Om du behöver (t.ex vid koll av lager) kan du be provförättaren att trycka ner den bakre delen av motorcykeln, så att du fritt kan snurra på framhjulet. Om du vill läsa mer om säkerhetskontrollen kan du klicka här: läs mer om säkerhetskontrollen.
Tidigare fanns det två olika lågfartsbanor, men sedan den 1 maj 2015 finns det bara en lågfartsbana. Provförrättaren kommer att tala om för dig åt vilket håll du skall köra banan. Tänk på att hålla blicken högt och lyssna på motorn för att höra när det är läge att ge mer gas.
Tidigare fanns det två olika högfartsbanor, precis som på lågfartsbanan. Man har dock tagit bort en av dem, så idag finns det endast en högfartsbana. Tänk även här på att hålla blicken högt, känna rytmen i svängarna och bromsa kraftigt innan sista kurvan (du kan med fördel motstyra här). Tänk på att ta gott om sats så att du har kontroll på hastigheten när du åker in i banan. I regel är treans växel lämplig här.
Här ska du visa att du kan bromsa kontrollerat i 70 och 90 km/h. Tänk på att:
Vid stads och landsvägskörningen av uppkörningen får du en hörsnäcka och radiodel av provförättaren. Han kommer på så vis att kunna kommunicera med dig under uppkörningen. Observera att du inte har någon mikrofon, och inte har möjlighet att kommunicera tillbaka till honom. Provförättaren har ett protokoll som har går efter, motsvarande det för B-behörighet. Han kommer att bestämma vart du ska åka, och därmed kontrollera att du behärskar de olika trafiksituationerna som uppstår. Tänk på att ta det lugnt, titta noga på trafiken runt omkring dig och skyltar.
Om uppkörningen går vägen har du MC körkortet i brevlådan inom ett par dagar. Fram till och med det gäller den bekräftelse du fick av körläraren som MC körkort.
Detta är en mycket vanlig fråga, och det korta svaret lyder "nej".
Du behöver inte på något vis bevisa att du kan motstyra när du gör uppkörningen. Däremot så är motstyrningen väldigt bra att kunna, och nästan nödvändig, på högfartsbanan. Om du inte kan motstyra så kommer du att ha svårt att göra vändningen i mitten på banan, vilket för oss till det långa svaret.
Du bör kunna motstyra för att klara av högfartsbanan på uppkörningen på en bra tid. Tidsramen är ganska snäv och du kommer tjäna in ett par sekunder på att kunna motstyra.
Här kan du läsa mer om hur man motstyr på en MC.
Kommentarer
Du kan slappna av, det är faktiskt bara en myt att det är så. Faktum är att provförättaren inte ens vet om du kört hos en körskola eller privat!
Mvh,
MC-korkort.se
Tack så mycket för din kommentar, vi hade helt missat att uppdatera våra sidor. Tack återigen!
Mvh,
MC-korkort.se
Uppkörningsförrättaren ska inte bedöma din motorcykel så länge som den är godkänd på besiktning, så där kan du nog ta det lugnt.
Mvh,
MC-korkort.se
@MC-kortet
Jo de ser visst om du kör upp privat eller via skola och det avgör i allra högsta grad vilket överseende de har i din körning.
Jag fick veta innan provet att de ville se att man hade kontroll på koppling och manövrering under lågfart, blev kuggad för att jag körde för fort och fick inte köra om.
Högfart, manöver, bromsning, säkerhetskontroll gick felfritt för mig. Jag körde i under tomgång 1an alltså slirkörde men tydligen inte tillräckligt långsamt.
killen som körde via skola välte konor på manöverbanan och fick köra om.
(jag är över 40 och har kört enduro i 20år)
Trist att du hade blivit kuggad. :/
Jag kollade upp lite mer kring det med att köra upp privat eller via skola och ifall de vet om det, och det verkar som att du har helt rätt och att vi får krypa till korset här med vår gamla info.. Läste igenom SMC:s körkortsundersökning från 2018, och där framgår det under Bilaga 1. Synpunkter på provfordon:
"Statistik från Trafikverket visar att underkännandegraden är högre för dem som bokat körprov privat – även om man utbildat sig i trafikskola."
Vilket ju faktiskt säger en del...